About

 

Launched in 2018, ADISH is an Israeli-Palestinian brand pairing contemporary silhouettes with traditional Palestinian craft techniques.

 

Adish means ‘apathetic’ in Hebrew. We wanted to name what our Israeli partners saw around them — apathy amongst the majority of Israelis towards the occupation & the oppression of Palestinian people — and emphasize that there is no neutral position on the illegal occupation of Palestine. We work with living crafts that are traditional in Palestine and elsewhere to counter the systematic erasure of cultural heritage that is commonplace in Israel. 

 

The brand was founded as a collaborative effort between Israelis Amit Luzon and Eyal Eliyahu, Palestinian-American artist Jordan Nassar and Palestinian, Ramallah-based Qussay K. The partners met through their associations with the Parents Circle Families Forum, an initiative that brings together bereaved families of Palestinians and Israelis who have fallen victims to the ongoing violence, with the aim of fostering reconciliation and sustainable peace. From this meeting, the idea of possible cooperation grew, and the connection between the nascent ADISH brand and the Palestinian artisans who practice Tatreez (embroidery) was born. 

 

All of ADISH’s collections are made locally in Occupied Palestine and Israel, and the designs center around traditional techniques in the region. Hand-sewn tatreez is produced in Ramallah, Dheisheh refugee camp, and Hebron, where through our collections we are able to work with over sixty Palestinian craftswomen. Each garment is sewn with the location where it was embroidered, and the name of the women’s embroidery group that produced the tatreez. As partners with the Lakiya Weaving workshop in the Naqab (Negev), ADISH’s collections also feature embroidery, weaving, and tassels made by women from Bedouin communities in their traditional craft. 

 

 

 

FAQ

 

ADISH welcomes criticism, as we continue to learn, evolve, and be committed to being better allies. 

 

"أديش" (لا مبالي باللّغة العبريّة) هي ماركة اسرائيلية-فلسطينية مقرها في تل أبيب, تصنّع تصاميم ذوي طابع معاصر, تجمع بين التراث الثقافي والحرف اليدوية في الشرق الأوسط. أسست "أديش" على يد المصممان الإسرائيليان عميت لوزون وإيال الياهو مع شريكهما الفلسطيني قصي من مدينة رام الله  والفنان الأمريكي فلسطيني جوردان ناصر,حيث تجمعهم رؤية مشتركة وإيمان في قدرة الابداع على تحصيل تغيير. وكذلك يطمح المنشئين بزيادة الوعي والتأثير على النسيج السياسي الاجتماعي غير المستقر في المنطقة.

تهتم "أديش"  بالعمل التعاوني مع المطرزين المحليين الفلسطينيين وأصحاب الورشات لإبراز وعرض الحرف اليدوية الخاصة بهم وتحرص على التشديد على دورهم  في إنشاء القطعنرى ذلك من خلال التصاميم التي تتأسس على اشغال اليد المحلية العتيقة كالتطريز الفلسطيني وتقنيات النسيج على التقاليد البدوية. ذلك دفعهم  للتعاون مع مجموعة تضم أكثر من مئة عاملة محترفة،  بالإضافة الى العمل مع العديد من ورشات العمل والمنتجين في جميع أنحاء فلسطين وإسرائيل.

تنتج جميع مجموعات "أديش" محليًا في إسرائيل وفلسطين على الرغم من شتى التحديات التنفيذية التي تنطوي عليها عملية الإنتاج  وعلى رأسها الحرية الاساسية للتنقلنظرًا لمنع المواطنين المولودين في فلسطين من دخول إسرائيل. يستخدم فريق "أديش" شبكة  سائقي سيارات أجرة فلسطينيين مولودين في إسرائيل لإجراء عمليات توصيل بسيطة للغاية ، والتي على الرغم من المسافة القصيرة بين المناطق (حوالي 30 كيلومترًا) ، يمكن أن تستغرق ساعات وحتى أيام بسبب كثرة الحواجز الإسرائيلية وكثرة الإجراءات الصارمة على المعابر الحدودية. ألا أن هذه بالضبط ذات العقبات والمخاطر اليومية التي ينطوي عليها عبور الحدود والتي تحفز "أديش"  في تعزيز الوساطة الثقافية والسياسية والمادية من أجل إقامة شراكة فلسطينية إسرائيلية حقيقية.

0.6751195